V Z O R O V Ý
Toto jsou podmínky které musíte splnit
pokud budete chtít provozovat tattoo studio.
Provozní řád dle § 21 odst. 2 zákona č.258/2000 Sb.o ochraně
veřejného zdraví a dle vyhlášky MZ ČR č.107 o hygienických požadavcích
na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při
činnostech epidemiologicky závažných
Provozovna holičství, kadeřnictví, manikůry, pedikůry, kosmetických,
masérských, regeneračních a rekondičních služeb a služeb, při
nichž se používají speciální přístroje k péči o tělo.
I. Podmínky činnosti
Údaje o poskytovateli nebo provozovateli (adresa, telefon,IČO,
odpovědná osoba, kolaudační rozhodnutí, oprávnění pro výkon činnosti,
ověření znalostí hygienického minima) -
Druh a rozsah poskytovaných služeb (popis a specifikace
služeb, kapacita zařízení,zaměstnanci, pracovní doba)
Zajištění vhodného mikroklima
Specifikovat způsob a intezitu větrání, vytápění a osvětlení
v jednotlivých prostorách(čekárny, pobytové místnosti, pracovní
místnosti, sklady) s ohledem na charakter poskytované služby.
Kontrola parametrů mikroklimatu. Z parametrů mikroklimatu je
kontiunálně kontrolována teplota pomocí nástěnného teploměru umístěného
....... Z dalších parametrů je sledováno .............
Podlahy, stěny a vhodný nábytek
Specifikovat materiál vnitřního zařízení a určit způsob jeho
očisty a desinfekce.
Zajištění rozvodu pitné vody
Uvést zdroj pitné vody a jeho kontrolu. Např. .. Provozovna je
napojena na veřejný vodovod pitné vody. Uvést četnost a rozsah
kontrol kvality vody při využívání vody z vlastní studny, kdo
využití povolil a kdo provádí kontrolu. Teplá voda se získává
místním ohřevem pitné vody pomocí...
II. Použití strojů, přístrojů a dalších zařízení
Uvést používané stroje, přístroje a další zařízení. Specifikovat
povinnou dokumentaci k přístrojům (certifikáty, prohlášení o shodě
apod.) a místo jejího uložení.
- 2 -
Specifikovat způsob zaškolení pracovníků v obsluze přístrojů.
Stanovit pokyny k provozu a údržbě přístrojů, četnost kontrol.
( V souladu s pokyny výrobce k jejich obsluze a údržbě a v souladu
s platnými právními předpisy ČR).
III. Zásady prevence vzniku infekčních a jiných onemocnění
včetně podmínek dezinfekce a sterilizace
Rozsah výkonů na kůži.
V provozovně nelze provádět výkony na nemocné kůži, manipulace
s jizvami a mateřskými znaménky, výkony na sliznicích, oční spojivce
a rohovce.
Lékárnička první pomoci.
Provozovna je vybavena lékárničkou první pomoci, její obsah je
v souladu s poskytovanými službami. Lékárnička obsahuje ............................
Pracovní pomůcky a nástroje.
Pracovní pomůcky a nástroje, při jejichž použití může dojít k
porušení integrity kůže, jsou používány jen sterilní. Opakovaně
používané pomůcky se dezinfikují, čistí a sterilizují podle doporučení
výrobce. Jednorázové pomůcky se opakovaně nepoužívají.
Při náhodné kontaminaci biologickým materiálem , zejména krví,
se ihned provede dezinfekce přípravkem s virucidním účinkem.
Sterilizace, dezinfekce a používání chemických přípravků...
Při posuzování podmínek sterilizace, vyššího stupně dezinfekce
a dezinfekce lze postupovat podle § 9 vyhlášky č.440/2000 Sb.,
kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních
onemocnění, včetně přílohy č.4.
Sterilizace pracovních pomůcek a nástrojů je prováděna .............(podrobně
specifikovat postup včetně použití ochranných obalů nebo kdo smluvně
zajišťuje).
Při použití chemických přípravků se postupuje podle návodu výrobce(specifikovat
včetně názvů přípravků).
Při provádění chemické dezinfekce se dodržují tyto zásady:
Desinfekční roztoky se připravují podle návodu k použití. Připravují
se rozpuštěním odměřeného (odváženého) dezinfekčního prostředku
ve vodě. Při přípravě dezinfekčních roztoků se vychází z toho,
že jejich názvy jsou slovní známky a přípravky se považují za
100%.
Zlepšení účinnosti některých dezinfekčních roztoků lez dosáhnout
zvýšením teploty (např. u fenolových přípravků a kvartérních amoniových
sloučenin na 50 až 60°C, u jodových přípravků na 35°C). Aldehydové
a chlorové přípravky a peroxisloučeniny se ředí studenou vodou.
- 3 -
Dezinfekce se provádí omýváním, otíráním, ponořením, postřikem,
formou pěny nebo aerosolem. Důležité je dodržet koncentraci a
dobu působení dezinfekčního přípravku předepsané v návodu.
Při kontaminaci předmětů a povrchů biologickým materiálem se
provede dezinfekce přípravkem s virucidním účinkem. Po expozici
se očistí obvyklým způsobem.
Při použití dezinfekčních přípravků s mycími a čistícími vlastnostmi
lze spojit etapu čištění a dezinfekce.
K dezinfekci se volí takové dezinfekční přípravky a postupy,
které nepoškozují dezinfikovaný materiál, nejsou toxické ani dráždivé.
K zabránění vzniku selekce případně rezistence mikrobů vůči přípravku
dlouhodobě používanému, se střídají dezinfekční přípravky s různými
aktivními látkami.
Při práci s dezinfekčními prostředky se dodržují zásady ochrany
zdraví a bezpečnosti při práci a používají se osobní ochranné
pomůcky. Pracovníci jsou poučeni o zásadách první pomoci.
Prací, mycí a čistící stroje - dezinfekce se provádí při teplotě
do 60°C s přísadou chemických dezinfekčních přípravků.
Desinsekce a deratizace se provádí profylakticky 1x ročně a dle
potřeby - použití přípravků k tomu vhodných po konzultaci s odbornými
pracovníky DDD (dezinfekce, dezinsekce a deratizace).
IV. Zásady osobní hygieny zaměstnanců a ochrany zdraví spotřebitele
Zaměstnanci pečují o tělesnou čistotu, vždy před zahájením a
po ukončení práce u každého zákazníka si umyjí ruce přímo v provozní
místnosti, rovněž při přechodu z práce nečisté na čistou.
Zaměstnanci používají ochranné prostředky, a to .......(např.
ochranné pryžové rukavice a omyvatelné zástěry k barvení, tzv.
tekuté rukavice pro aplikaci trvalé ondulace, atd........vyjmenovat
dle charakteru provozovny a vykonávané práce).
Zaměstnanci používají ochranný pracovní oděv světlé barvy a vhodnou
obuv.
Občanský oděv zaměstnanců je uložen odděleně od ochranného pracovního
oděvu (specifikovat místo). Před zahájením pracovního procesu
se zaměstnanci převléknou do ochranného pracovního oděvu, který
je měněn v průběhu pracovní doby v případě znečištění.
Prádlo je poskytováno pro každého zákazníka jednorázově, opakované
použití prádla se nepřipouští. Přednostně jsou používány pomůcky
na jedno použití, a to..................
Oděv zákazníka je během práce chráněn čistým prádlem, a to ..........(vyjmenovat
dle charakteru poskytovaných služeb, např. ručníky, roušky,podložky
apod.).
Při poskytování služeb jsou používány jen pomůcky, kosmetické
prostředky, přístroje a další výrobky, které splňují požadavky
platných, obecně závazných právních prostředků, které se na ně
vztahují.
Při náhodném porušení integrity kůže u spotřebitele nebo zaměstnance
se provede dezinfekce místa poranění, a to dezinfekčním prostředkem
s virucidním účinkem, překryje sterilním obvazem. Dále se postupuje
dle charakteru poranění.
V provozní místnosti pracovníci nejí a nekouří.
- 4 -
V. Způsob zacházení s prádlem
V provozovně je používáno prádlo, které je z materiálu, který
se dá vyvářet (vyjmenovat ....např. bavlněné ručníky, bavlněné
ubrousky na krk, ochranné pláštěnky apod.), nebo jsou používány
pomůcky určené k jednorázovému použití(papírové ubrousky.,........).
Při přepravě se čisté prádlo chrání před znečištěním a druhotnou
kontaminací obalem z ......(specifikovat) nebo se prádlo přepravuje
v ..........(např. kovových skříňových vozících nebo klecových
kontejnerech krytých textilem apod.).
Přepravníky a zásobníky se čistí a dezinfikují denně. Prádlo
se převáží tak, aby nedošlo k poškození obalu.
Čisté prádlo se ukládá odděleně od použitého. Čisté prádlo se
skladuje v čistých a pravidelně dezinfikovaných skříních nebo
regálech v uzavřených skladech čistého prádla (specifikovat vyhrazený
prostor).
Použité prádlo se ukládá do vyčleněného, větratelného prostoru,
odděleného od pracovního prostoru péče o tělo (specifikovat prostor).
Použité prádlo se skladuje v nepropustných, uzavíratelných obalech.
Obaly jsou omyvatelné a dezinfikovatelné (nebo na jedno použití).
Použité prádlo je odváženo jednou denně. Praní prádla s vyvářkou
a žehlení je zajištěno......................
Použité, vlhké prádlo je dosušováno mimo provozní místnost, a
to..........................
VI. Očista prostředí provozovny
Úklid všech prostor je prováděn bezprostředně po znečištění,
jinak dle potřeby, nejméně však jednou denně navlhko. Při úklidu
se používají běžné detergenty (vyjmenovat), nejméně jednou týdně
s použitím dezinfekčních roztoků (viz přiložený seznam desinfekčních
prostředků včetně doby expozice).
Uložení všech používaných úklidových pomůcek, detergentů a dezinfekčních
prostředků je zajištěno............(např. v samostatné místnosti,
úklidové komoře, uzamykatelné skříni apod.).
V rámci úklidu je prováděna očista podlah, pracovních ploch včetně
nábytku (specifikovat....např. lehátka, židle, odkládací police),
hygienického zařízení (WC, sprcha, umyvadlo, nádoba na odpadky
a další).
Mytí oken a dveří je prováděno..(např. 1xměsíčně) včetně praní
záclon a závěsů a event. mytí žaluzií, jinak bezprostředně po
znečištění .
Malování provozovny včetně oprav omyvatelných částí stěn je prováděno
1x za 2 roky, jinak bezprostředně po znečištění nebo poškození.
Veškerý odpad se odstraňuje denně. Nebezpečný odpad1) se ukládá
do .........(např. oddělených krytých nádob, které jsou spalitelné
nebo např. do uzavíratelných plastových vaků). Drobný, ostrý odpad,
včetně jednorázových jehel a skalpelů se ukládá do pevnostěnných
a spalitelných obalů bez další manipulace.
S biologickým odpadem se nakládá jako s odpadem nebezpečným.
- 5 -
Za manipulaci s prádlem odpovídá: p.........................................................
Denní záznamy o množství vede: p........................................................
Úklid provádí: p.....................................................................................
Kontrolu úklidu zajišťuje: p..................................................................
Záznam vede: p......................................................................................
Dodržování stanovených zásad kontroluje: p.......................................
Odpovědná osoba: p..............................................................................
Zákon č. 125/1997 Sb., o odpadech
zpět
|